Το 7o Συνέδριο της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. τελεί υπό την αιγίδα του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO
Παρασκευή 8 Μαΐου 2015
Αμφιθέατρο «Γιάννης Κορδάτος» Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
15:30-17:30
Προσέλευση - Εγγραφές
Έναρξη Συνεδρίου
Προεδρείο:
Θ. Μαρδίρης, Πρόεδρος Δ.Σ. Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
Μ. Σφακιανάκη, Γενικός Γραμματέας Δ.Σ. Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
Αν. Ξυλόκοτα, Προϊσταμένη Τμήματος Δ' Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ/νσης ΣΠ.Ο.Δ.Ε. Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ
Σ. Παρασκευόπουλος, Πρόεδρος Επιστημονικής Επιτροπής
Αθ. Καραγιάννης, Πρόεδρος Δ.Ε. Παραρτήματος Μαγνησίας
17:30-18:00
Χαιρετισμοί προσκεκλημένων επισήμων
18:00-18:30

Δρ. Θοδωρής Μαρδίρης, Πρόεδρος Δ.Σ. Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.

Η Ταυτότητα του Συνεδρίου

18:30-18:45

Κώστας Στυλιάδης, Ταμίας Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.

Το ηλεκτρονικό περιοδικό της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.: Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

18:45-19:00

Αθανάσιος Καραγιάννης, Πρόεδρος Παραρτήματος Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Μαγνησίας

Το Παράρτημα Μαγνησίας της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.

19:00-19:30

Στέφανος Παρασκευόπουλος

Αλλαγή Στάσεων και Συμπεριφορών μέσω της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης -
Η Γνωστική Προσέγγιση

19:30-20:00

Αναστασία Ξυλόκοτα

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα

20:00-20:30

Ιωάννης Παντής

Αειφορική Διαχείριση και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

20:30-21:15
Ερωτήσεις - Συζήτηση
Σάββατο 9 Μαΐου 2015
Γεωπονική Σχολή Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Συνεδρία 1η: Εκπαιδευτική Έρευνα
Αμφιθέατρο Α
Προεδρείο: Αθανάσιος Μόγιας, Πολυξένη Ράγκου
09:00-09:15

Διερεύνηση της ετοιμότητας των φιλολόγων αναφορικά με την αποτελεσματική ενσωμάτωση των χαρακτηριστικών της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο όπως αυτή προτείνεται στα προγράμματα σπουδών του Νέου Σχολείου: Η περίπτωση των φιλολόγων στα πιλοτικά γυμνάσια της Στερεάς Ελλάδας

Μαρία Ηλία

09:15-09:30

Δυνητικά οφέλη από την άσκηση σε φυσικό περιβάλλον

Κων/να Χρήστου, Δημήτριος Μπέλλος
09:30-09:45

Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ελασσόνας για τα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Σοφία Πουλιώτη

09:45-10:00

Αξιολόγηση εργαλείου διερεύνησης Περιβαλλοντικών Στάσεων: μία πρώτη προσέγγιση σε εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Νικόλαος Γαβριδάκης, Αθανάσιος Μόγιας, Γεωργία Νικολαΐδου
10:00-10:15

Γνώσεις, στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών Α’/θμιας Εκπαίδευσης για τους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς και τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα

Δημήτριος Κοντοστάνος

10:15-10:30

Φύλο και ειδικότητα των εκπαιδευτικών που υλοποίησαν Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Κρήτη, κατά την ενδεκαετία 2003-2014

Κωνσταντίνα Αρετάκη, Πολυξένη Ράγκου, Νικόλαος Ανδρεαδάκης
10:30-10:45

Η συμβολή των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στις γνώσεις, στάσεις και συμπεριφορές μαθητών λυκείων

Θ. Αντωνίου, Μ. Καλαϊτζιδάκη, Π. Μιχαηλίδης

10:45-11:00

Το Θεατρικό Παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο απόκτησης γνώσεων στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Νικόλαος Τσατταλιός, Ευαγγελία Μουλά
11:00-11:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 2η: Σχολικά Προγράμματα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Β
Προεδρείο: Αχιλλέας Μανδρίκας, Διονυσία Πλακονούρη
09:00-09:15

Περιβαλλοντικό πρόγραμμα
«Ελιά, το πολύτιμο δέντρο»

Βασιλική Βέλκου, Αικατερίνη Γκουτζιομήτρου
09:15-09:30
Όλγα Βλάχου, Αριάδνη Κοκκινάκη, Αθανασία Κούστα
09:30-09:45

Υπαίθριες δραστηριότητες και περιβάλλον

Βασιλική Κουκουλιαύκα, Βασίλειος Καλογιάννης

09:45-10:00
Μαρία Μπιμπούδη, Δημήτριος Γκότζος
10:00-10:15

Μετασχηματισμός του 21ου Δημοτικού Σχολείου «Λέλα Καραγιάννη» σε αειφόρο και ο ρόλος της ηγεσίας

Ιωάννα Χαλκιά, Κωνσταντίνα Μποζονέλου, Μαρία Κελεπούρη

10:15-10:30

Καλλιεργώ, παράγω, τυποποιώ

Δήμητρα Γκούλη, Θεμιστοκλής Απατσίδης
10:30-10:45

Αρωματικά φυτά και βότανα

Αικατερίνη Γναφάκη

10:45-11:00

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Κομποστοποίηση – Ανακύκλωση στερεών απορριμμάτων»

Αντιγόνη Λάμπρου, Ελευθερία Τσιούρη, Κυριακή Παπαδοπούλου
11:00-11:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 3η: Διδακτική μεθοδολογία και προτάσεις
Αμφιθέατρο Γ
Προεδρείο: Ιωάννα Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Καραδήμας
09:00-09:15

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Θρησκευτική Αγωγή: Αξιοποιώντας την οικολογική διάσταση του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην υλοποίηση Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Αντώνιος Μαζνέικος, Πασχάλης Γκίρμπας
09:15-09:30
Κωνσταντίνα Παπαδογιαννάκη
09:30-09:45

Ο ρόλος των μύθων σε προγράμματα Π.Ε.

Κωνσταντίνα Κιζήλου

09:45-10:00
Δήμητρα Μπία, Πηνελόπη Αβούρη
10:00-10:15

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες με θέμα το νερό και τις κρήνες του Πηλίου

Κατερίνα Σπανοπούλου

10:15-10:30

Το Φωτοκόμικ στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Μαρία Γιανναδάκη, Σοφία Βάρελη, Αλέξανδρος Βλάσσης, Αρτεμισία Μπριασούλη
10:30-10:45

Περιβαλλοντική ορολογία: Μια διαγλωσσική/διεπιστημονική προσέγγιση στο πλαίσιο της σχολικής εκπαίδευσης

Δέσποινα Καραδήμου

10:45-11:00

Αξιολόγηση μίας Διδακτικής Παρέμβασης Βασισμένης σε Παιγνιώδεις και Υπαίθριες Κινητικές Δραστηριότητες για την Περιβαλλοντική Αγωγή στο Νηπιαγωγείο

Αλεξάνδρα Κοσκολού, Χαρίλαος Κουθούρης
11:00-11:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 4η: Διδακτική μεθοδολογία και προτάσεις και Ειδική Αγωγή
Αμφιθέατρο Α
Προεδρείο: Ντίνα Ταμουτσέλη, Γιώργος Φαραγγιτάκης
11:30-11:45

Εισαγωγή στις θετικές και αρνητικές αναδράσεις της Κλιματικής Αλλαγής με προσομοίωση NetLogo

Γεώργιος Γκαράς, Μαρία Βλάσση, Δημήτριος Γιάτας
11:45-12:00

«Ο κήπος του ΚΠΕ – το πράσινο στην πόλη»: μεθοδολογική και εννοιολογική ανάλυση του εκπαιδευτικού προγράμματος του ΚΠΕ Αργυρούπολης

Γιώργος Φαραγγιτάκης, Θεμιστοκλής Σμπαρούνης, Αφροδίτη Κατσιγιάννη, Μιχάλης Φωτιάδης, Βασίλης Κωνσταντινίδης, Μαρία Δρακοπούλου
12:00-12:15

Περίπατος σε αστικά ηχοτοπία: μια διδακτική πρόταση

Κατερίνα Δ. Σχοινά
12:15-12:30

Η Συστημική Δυναμική στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία - Μια διδακτική πρόταση

Ευσταθία Κυροδήμου, Γεώργιος Φεσάκης, Ευγενία Φλογαΐτη
12:30-12:45

ΤΠΕ και Βιώσιμο Σχολείο:
Η ιστοεξερεύνηση ως εργαλείο αλλαγών στον εκπαιδευτικό και φυσικό χώρο του σχολείου

Γεώργιος Μπασματζίδης, Ντίνα Ταμουτσέλη
12:45-13:00

Το παιδικό οικολογικό βιβλίο ένα άριστο μέσο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αγωγής

Αλίκη Καζταρίδου
13:00-13:15

Λίμνη - Λεκάνη Απορροής – Διαχείριση
Μια Εκπαιδευτική Πρόταση του Κ.Π.Ε. Καστοριάς

Θ. Α. Μαρδίρης, Μ. Γρηγορίου, Α. Ατζέμη, Κ. Τζέρπος, Α. Πισιώτη, Α. Βασιλείου

13:15-13:30

Η επίδραση ενός «μουσικού περίπατου» στο αστικό και περιαστικό πράσινο. Στάσεις, συναισθήματα και δεξιότητες παιδιών με σύνδρομο Asperger: Μελέτη περίπτωσης

Μαρία Αδαμοπούλου, Μαριάννα Χατζημιχαήλ, Αναστασία Κυριακοπούλου, Αλεξάνδρα Οικονόμου
13:30-13:45

Δύο συνεργαζόμενα Περιβαλλοντικά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής

Χριστίνα Διαμαντοπούλου, Στάθης Δουσόπουλος

13:45-14:00

Τα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΚΠΕ Στυλίδας - Υπάτης ως Παιδαγωγικό Εργαλείο και στην Ειδική Αγωγή

Μαρίνα Παπαγεωργίου, Γεώργιος Κουραβάνας, Παναγιώτης Κουτμάνης, Κωνσταντίνος Αγγελής, Αικατερίνη Κωνσταντίνου
Συνεδρία 5η: Θεωρία της Π.Ε. και της Ε.Α.Α. και Ερευνητικά projects
Αμφιθέατρο B
Προεδρείο: Αγγελική Τρικαλίτη, Γιώργος Παυλικάκης
11:30-11:45

Τοπική Γνώση και Αυτάρκεια για την Αειφορία στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Ιωάννα Κάκαλου
11:45-12:00

Η συμβολή της σύγχρονης σχολικής θρησκευτικής αγωγής στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία

π. Ευάγγελος Η. Μαρκαντώνης
12:00-12:15

«Η ανάγκη σύνδεσης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Εκπαίδευση για την Αειφορία) με την Περιβαλλοντική Ηθική και την Εκπαίδευση Αξιών»

Ζαχαρένια Κεφαλογιάννη
12:15-12:30

Οφέλη από την εφαρμογή Συστημάτων Περιβαλλοντικής Διαχείρισης σε Εκπαιδευτικές Μονάδες

Δημήτριος Μπέλλος, Κωνσταντίνα Χρήστου, Παρασκευή Αλεξίου
12:30-12:45
Γιώργος Παυλικάκης
12:45-13:00

Η συμβολή ενεργών πολιτών στην διαμόρφωση νέων αξιακών προτύπων αειφορικής τουριστικής ανάπτυξης

Νεζάμ Τζαμπερής
13:00-13:15

Αξιοποίηση των σχολικών καινοτομιών στο πλαίσιο του Αειφόρου Ελληνικού Σχολείου

Αγγελική Τρικαλίτη, Ευαγγελία Αγγελίδου
13:15-13:30

Διασύνδεση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τη Φυσική Αγωγή

Αγγελική Τζιατζιά, Ιφιγένεια Αλβανού
13:30-13:45

Η ανάδειξη και συμβολή των σχέσεων οικολογίας και οικονομίας στην υπέρβαση της σημερινής κρίσης των ηθικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών αξιών

Αρτέμης Μ. Αθανασάκης

13:45-14:00

Ερευνητική σχεδίαση, εφαρμογή και αξιολόγηση των ήπιων μορφών ενέργειας στα σχολικά προγράμματα Λυκείου

Αναστάσιος Α. Αλεβίζος, Αρτέμης Μ. Αθανασάκης
Συνεδρία 6η: Κ.Π.Ε. και Υπεύθυνοι Π.Ε. & Σχ. Δραστηριοτήτων
Αμφιθέατρο Γ
Προεδρείο: Μαρία Σφακιανάκη, Σοφία Τσιροπούλου
11:30-11:45

Το διοικητικό, οργανωτικό, υποστηρικτικό και επιμορφωτικό έργο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Η περίπτωση του Τμήματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Π.Ε. Β΄ Αθήνας

Δημήτριος Γκότζος, Γεώργιος Ποταμιάς
11:45-12:00

Η αρχιτεκτονική πάει σχολείο

Ιωάννα Παπαϊωάννου, Πηνελόπη Σακοβέλη, Ανδρέας Λάζαρης
12:00-12:15

Με φόρμες, χρώματα, ιδέες και εμπειρίες "μιλάμε" για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Πηνελόπη Σακοβέλη, Ιωάννα Παπαϊωάννου
12:15-12:30

Ανάλυση προγραμμάτων Π.Ε. που υλοποιήθηκαν στη Δ΄ Αθήνας το σχολικό έτος 2013-2014

Αλεξία Σπανουδάκη, Αγγελική Αθανασακοπούλου, Σοφία Αθανασακοπούλου
12:30-12:45
Αβραάμ Αβραμόπουλος, Γεώργιος Φωτόπουλος, Γεωργία Ματσούκα, Αναστάσιος Αποστολόπουλος, Κωνσταντίνος Αυγερινός
12:45-13:00

«Πού είναι οι Αξίες; Ψάξε... και θα τις βρεις…». Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Κ.Π.Ε. Κλειτορίας - Ακράτας για τις Αξίες στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και στην Εκπαίδευση για την Αειφορία

Χαρίλαος Μοσχόπουλος , Έλενα Ζωδιάτου
13:00-13:15

«Παράκτια Ελευσίνα… Μια γειτονιά του Σαρωνικού», ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Κ.Π.Ε. Ελευσίνας. Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και προτάσεις

Διονύσης Οικονόμου, Βασιλική Κόντου, Πάνος Μπεγέτης, Ιωάννα Παπαλεξίου, Κωνσταντία Γαλανοπούλου
13:15-13:30

Ανακυκλώνω κι επιβιώνω: προγράμματα και δράσεις του Κ.Π.Ε. Αρχανών για τη διαχείριση απορριμμάτων

Στέργιος Χατζάκης, Παρθένα Μαυρογενίδου, Άννα Μαρτιμιανάκη, Ελένη Φανιουδάκη, Ειρήνη Δερμιτζάκη, Μαρία Σφακιανάκη
13:30-13:45

Το πρόγραμμα «Ελευσίνα, αστικό μονοπάτι για... μύστες της αειφορίας»: μια ολιστική προσέγγιση σε θέματα αστικής αειφορίας

Ιωάννα Παπαλεξίου, Κωνσταντία Γαλανοπούλου, Πάνος Μπεγέτης, Βασιλική Κόντου, Διονύσης Οικονόμου

13:45-14:00

Το Πρόγραμμα Π.Ε.: « Περιβαλλοντικό Μονοπάτι στην Πυρσόγιαννη»

Φίλιππος Καραμπίνας
Συνεδρία Παρουσίασης Αναρτημένων Ανακοινώσεων (Πόστερς)
Τα Πόστερς θα είναι αναρτημένα σε όλη τη διάρκεια του Συνεδρίου.
Οι συγγραφείς θα πρέπει να είναι παρόντες το Σάββατο 9/5/2015.

Ώρες: 17:30-19:15
Υπεύθυνοι: Ειρήνη Βλάχου-Βρέτου, Νικόλαος Νάνης, Λελούδα Καραβά, Μάγδα Σπανού, Βέρα Αβραμίδου
1.

Το αειφορικό πλαίσιο των εθελοντών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού

Αγγελική Αθανασακοπούλου, Χαρίκλεια Κυριακάκη, Σοφία-Ειρήνη Αθανασακοπούλου

2.

Η συμβολή της πράσινης επιχειρηματικότητας στην αειφόρο ανάπτυξη

Αικατερίνη Αλιακίζογλου, Μαρία Θεοδωρομανωλάκη, Δημήτριος Καραγκούνης, Θεόδωρος Αντωνίου

3.

Μετά από μία δεκαπενταετία υλοποίησης Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων στα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Λέσβου: Συνθετική ανασκόπηση

Βασιλική Βασίλαρου, Μαρία Τζουρά, Μαρία Καμμένου

4.

Καταγραφή Αντιλήψεων Μαθητών Σχετικά με τη Συμμετοχή τους σε Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης

Πολυξένη Βασιλειάδου, Ιωάννης Κουρούς, Απόστολος Μαστρανέστης, Νικόλαος Μιχαηλίδης

5.

Περιβαλλοντικό παιχνίδι «Αλλάζω για το κλίμα»

Κωνσταντίνος Γαϊτανάς, Αθανάσιος Καραγιάννης, Γραμματή Μακέλη

6.

Η Ιστοεξερεύνηση ως εργαλείο αξιοποίησης πληροφοριών: Ανάπτυξη εφαρμογής στη διαχείριση του υγροτόπου της Μπουρμπουλήθρας

Ευθύμιος Γεωργούσης

7.

Εκπαιδεύοντας… για το περιβάλλον

Γεωργία Γιάγκου, Μαρίνα Κουμουτσάκου

8.

Απόψεις εκπαιδευτικών για τις ερευνητικές εργασίες στο Λύκειο με θέματα Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης

Ηλιάννα Γωγάκη, Βασίλης Παπαβασιλείου

9.

Οργανωτική Υποστήριξη Κ.Π.Ε.: οφέλη, δυσχέρειες, προκλήσεις και λύσεις

Αθανάσιος Κ. Δεβετζίδης

10.

Αξιολόγηση προγραμμάτων Π.Ε. στο Ν. Πρέβεζας τη διετία 2011-13. Στάσεις και πρακτικές του εκπαιδευτικού πριν και μετά την υλοποίηση

Βαρβάρα Ζαντραβέλη

11.

Το θεατρικό παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αγωγής σταδιοδρομίας

Νεκτάριος Καντανολέων, Αικατερίνη Αλιακίζογλου

12.

«Γνωρίζοντας το περιαστικό δάσος της πόλης μας» - Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Κ.Π.Ε.

Ιωάννης Κεβρεκίδης, Νικόλαος Νάνης, Βασιλική Σωτηριάδου

13.

Οι δέσεις στα ρέματα της Τσαριτσάνης – Ελασσόνας - προστατευόμενα μέρη τοπίου

Αικατερίνη Κόνιαρη

14.

Η μη τυπική εκπαίδευση στην υπηρεσία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Το παράδειγμα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης

Μαρία Κριτσωτάκη & Αθανάσιος Μόγιας

15.

Πράσινα επαγγέλματα: από τη σκοπιά ενός Περιβαλλοντικού Προγράμματος και ενός Προγράμματος Πολιτιστικών Θεμάτων

Ουρανία Μακαρίου, Ιωάννης Κεβρεκίδης, Αφροδίτη Μασώτου

16.

Πράσινη Εκπαίδευση και Ανάπτυξη: Αξιοποίηση των Ελληνικών Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών στις Κυκλάδες

Ελένη Μαλούπα, Ευρώπη-Σόφια Δαλαμπίρα, Λίνα Πατσιούρα

17.

Ανακυκλώνοντας καλλιτεχνικά: Το παράδειγμα της συνεργασίας του Κ.Π.Ε. Βεύης - Μελίτης με το Τ.Ε.Ε.Τ. Φλώρινας και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Φλώρινας

Νικόλαος Νάνης, Δήμητρα Γκούλη, Βασιλική Σωτηριάδου

18.

Η προτεραιότητα των στόχων που θέτουν οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Στέφανος Οικονόμου

19.

Η συμβολή της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη διαμόρφωση στάσεων, νοοτροπιών και χαρακτήρων μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία

Ελένη Πανάγου, Δέσποινα Ζαχαριάδου, Γαρυφαλλιά Κλειάσσιου

20.

Διερεύνηση παραγόντων που επηρεάζουν την περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά των μαθητών/τριών

Ιωάννης Πιπεράκης, Χαρίκλεια Κυριακάκη, Δημήτριος - Χρήστος Κοντοστάνος

21.

Ταξιδεύοντας στην πόλη μου: Πόθια Καλύμνου

Ευδοκία Πλάτση

22.

Πράσινη γωνιά… μες τη γειτονιά

Ζωή Πολυχρόνου, Ασημίνα Καραμούζη

23.

Αποικοδόμηση και ανακύκλωση: οι αντιλήψεις που φέρουν τα νήπια και τα παιδιά α΄ σχολικής ηλικίας

Βασιλική Πούλλου, Αικατερίνη Αντύπα

24.

Η προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μέσω των ερευνητικών εργασιών (project) στο Λύκειο

Δέσποινα Στύλα

25.

Η περιβαλλοντική εκπαίδευση ως στάση ζωής μέσα από τα μάτια των μαθητών του νομού Δράμας

Αναστασία Τσοκαταρίδου

26.

Περιβαλλοντική εκπαίδευση, φυσική αγωγή και λαϊκή παράδοση: η περίπτωση του τοπικού θεματικού δικτύου της Διεύθυνσης Π.Ε. Θεσπρωτίας «Παραδοσιακά κινητικά παιγνίδια στο φυσικό περιβάλλον»

Χριστίνα Τσώνη

27.

Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο ελληνικό διαδίκτυο και η αναφορά τους στην αειφορία

Αντώνιος Φαναριώτης, Ευάγγελος Φιλιππίδης
28.

Μια περιβαλλοντική προσέγγιση με φόντο την Αειφορία

Ελένη Φανιουδάκη

29.

Οι αρχές μιας εναλλακτικής προσέγγισης στην περιβαλλοντική εκπαίδευση

Μυρτώ Φοίφα
30.

Οι μαθητές δρουν και αποκτούν περιβαλλοντική συνείδηση στο πλαίσιο του Πρότυπου Πειραματικού δημοτικού σχολείου

Αγγελική Χειλάκη, Κωνσταντίνα Λιόντου

31.

1ο Θερινό «Πανεπιστήμιο» στις Οινούσσες: Ένα αειφορικό πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με θέμα: ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ: Όλοι νοιαζόμαστε, όλοι συμμετέχουμε»

Κατερίνα Χουλιαρά, Αγγελική Τρικαλίτη
32.

Βιωματική Προσέγγιση με Καλλιτεχνικές Δραστηριότητες και Χειροποίητο Επιτραπέζιο Παιχνίδι στο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής «Παραδοσιακή Διατροφή και Βότανα της Τήλου»

Χαρά Χρυσανθάκη

Συνεδρία 7η: Εκπαιδευτική Έρευνα
Αμφιθέατρο Α
Προεδρείο: Μαριάννα Κανδεράκη, Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη
17:30-17:45

Τα νοητικά μοντέλα μικρών παιδιών για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και την προσωπική συμβολή τους

Ιφιγένεια Ηλιοπούλου
17:45-18:00

Η προσέγγιση της έννοιας του περιβάλλοντος μέσα από τα Βιβλία της Μελέτης Περιβάλλοντος της Γ΄ και Δ΄ Τάξης

Μόρφω Χρόνη, Πολυξένη Ράγκου
18:00-18:15

Ο σχολικός κήπος ως εκπαιδευτικό εργαλείο: οι απόψεις των δασκάλων του νομού Χανίων

Μεταξία Καρολεμέα, Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη, Μιχάλης Λιναρδάκης
18:15-18:30

Η σχολική αυλή ως πεδίο διεύρυνσης του χώρου διδασκαλίας

Ιωάννης Γαρίτσης, Ντίνα Ταμουτσέλη
18:30-18:45

Το παιχνίδι ως μέσο για την απόκτηση και τη διατήρηση γνώσεων σε θέματα περιβάλλοντος για το αστικό και περιαστικό πράσινο

Μαριάννα Χατζημιχαήλ, Όλγα Κούλη, Μαρία Μιχαλοπούλου
18:45-19:00

Τέχνη & Περιβάλλον: Μελέτη για την επίδραση της διδασκαλίας περιβαλλοντικών ζητημάτων μέσω έργων τέχνης

Μαριάννα Κανδεράκη, Γεωργία Καλύβα, Κασσιανή Μπουκοβάλα, Σταυρούλα Στρουμπούλη
19:00-19:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 8η: Σχολικά Προγράμματα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Β
Προεδρείο: Μαριάννα Νάστου, Αθανάσιος Καραγιάννης
17:30-17:45

Διεργασίες αλλαγής με οδηγό το όραμα της αειφορίας: η περίπτωση του 70ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας

Μαρία Δαγιακίδου, Αντιόπη Φραντζή, Ευδοκία Γεωργοπούλου, Ειρήνη Πανταζή, Σοφία Παπαδοπούλου

17:45-18:00

Εφαρμογή και αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για τη χρήση της ενέργειας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Ελένη Κωστέλου, Αφροδίτη Κατσιγιάννη
18:00-18:15

Η συνέργεια είναι ενέργεια για ένα βιώσιμο πλανήτη

Ιωάννα Φώκου
18:15-18:30

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση – Εκπαίδευση για την Αειφορία στο Νηπιαγωγείο με τη χρήση των Τ.Π.Ε.: μια εφαρμογή στην πράξη

Μαρία Ν. Παπαδοπούλου, Μαρία Ιωαννίδου
18:30-18:45

Προσεγγίζοντας την ανακύκλωση διαθεματικά και ψηφιακά

Ιωάννης Τρυφιάτης, Μαρία Στιβακτάκη
18:45-19:00

Καλύτερη ζωή: οικολογικά, οικονομικά, συμμετοχικά. Ενεργοί πολίτες με τη διαδικτυακή πλατφόρμα του WWF Ελλάς

Ελένη Σβορώνου
19:00-19:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 9η: Εκπαιδευτική Έρευνα
Αμφιθέατρο Γ
Προεδρείο: Πηνελόπη Παπαδοπούλου, Δήμητρα Σπυροπούλου
17:30-17:45

Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και προγράμματος για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη σε θέματα που αφορούν την ενέργεια

Δημήτριος Δικαιάκος, Μιχαήλ Σκούλλος

17:45-18:00

Κινητή τηλεφωνία και μαθητές Γυμνασίου: Γνώσεις για την επίδραση της ακτινοβολίας στον άνθρωπο και το περιβάλλον και προφίλ χρήσης

Πέρσα Φώκιαλη, Νικόλαος Τσατταλιός

18:00-18:15

Κατασκευάζοντας ψηφιακές ιστορίες με θέμα την αειφόρο πόλη: μία πρόταση για την καλλιέργεια της συλλογικής δημιουργικότητας

Ρέα Φλώρου, Μαρία Δασκολιά
18:15-18:30

Διερεύνηση της πρόθεσης των μαθητών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Φλώρινας για συμμετοχή σε δράσεις και προγράμματα Π.Ε. για την προστασία του περιβάλλοντος

Άννα Δογούλη, Ευγενία Φλογαΐτη
18:30-18:45

Το Εισαγωγικό Υπόβαθρο Εκπαιδευόμενων Εκπαιδευτικών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Βασικά Χαρακτηριστικά

Πηνελόπη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Μαλανδράκης, Κωνσταντίνος Γαβριλάκης

18:45-19:00

Η προσέγγιση θεμάτων φυσικού περιβάλλοντος και αειφορίας μέσα από τα σχολικά βιβλία των Αγγλικών στο Γυμνάσιο

Μαρία Φάκα, Βασίλης Παπαβασιλείου

19:00-19:30

Διάλειμμα

Εργαστήριο 1
19:30-21:00

Η «Φιλοσοφία για Παιδιά» ως εργαλείο στα προγράμματα για το Περιβάλλον και την Αειφορία

Βαρβάρα Βορύλλα

Εργαστήριο 2
19:30-21:00

Διδακτικές μέθοδοι και τεχνικές στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση – από το brainstorming έως το project

Γιώργος Μπλιώνης

Εργαστήριο 3
19:30-21:00

ΑΕΙΦΟΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Αειφορική Μεσογειακή Διατροφή

Περσεφόνη Τσιμάκη

Συνεδρία 10η: Εκπαιδευτική Έρευνα
Αμφιθέατρο Α
Προεδρείο: Διονύσης Μεσσάρης, Παναγιώτης Τραγαζίκης
19:30-19:45

Αξιολογώντας τη χρήση των ΤΠΕ βασισμένη στην επιμόρφωση Β΄επιπέδου, στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Τα ποτάμια της Ελλάδας»

Σωτηρία Αλεξοπούλου, Παναγιώτης Τραγαζίκης

19:45-20:00

Διερεύνηση των διατροφικών αντιλήψεων των μαθητών - αλληλεπίδραση διατροφής και περιβάλλοντος

Όλγα Αναστασιάδου, Νικόλαος Γαλάνης, Παναγιώτα Μανταλιά

20:00-20:15

Περισσότερα Περιβαλλοντικά Προγράμματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Ναι αλλά με ποια ποιοτικά χαρακτηριστικά;

Μαρία Τζουρά, Γιώργος Τσιρτσής, Κατερίνα Κλωνάρη

20:15-20:30

Ζητήματα Περιβαλλοντικής Ηθικής στην Ελληνική Εκπαιδευτική Πραγματικότητα

Μαριάννα Νάστου

20:30-20:45

H Επαγγελματική Ταυτότητα Κυπρίων Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης και η Σχέση τους με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Μαρία Χριστοδούλου, Κωνσταντίνος Κορφιάτης

Συνεδρία 11η: Σχολικά Προγράμματα Π.Ε., Δίκτυα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Β
Προεδρείο: Θάνος Ιωάννου, Θωμάς Τσούλης
19:30-19:45

Η θάλασσα και η πόλη: άνθρωπος και φύση σε διάλογο

Δέσποινα Δαραβίγκα, Σοφία Νίκα, Θωμαή Χουβαρδά

19:45-20:00

«Στης Κοζάνης τα σοκάκια» - Πρόγραμμα Π.Ε. 4ου Γυμνασίου Κοζάνης

Ελευθερία Παπαδέλη

20:00-20:15

Ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής συντελεί στην αφύπνιση της οικολογικής συνείδησης των εφήβων. Η περίπτωση των δύο Πρότυπων Πειραματικών Γυμνασίων Πειραιά

Μαρία Χατζηγεωργίου, Ιωάννης Πολίτης

20:15-20:30

Για τη βιωσιμότητα του πλανήτη πράσινες αυλές και πράσινες γωνιές

Ζωή Τερλιμπάκου, Αικατερίνη Σεκρετζή

20:30-20:45

Ιαματικές πηγές Θερμών Καλύμνου: η θερμή αγκαλιά της θάλασσας

Βασίλειος Καλογεράκης

20:45-21:00

Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης - Ευκαιρίες για συνεργασία. Η περίπτωση του τοπικού δικτύου: «Πώς θα μειώσω τα σκουπίδια μου;»

Θάνος Ιωάννου

Συνεδρία 12η: Σχολικά Προγράμματα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Γ
Προεδρείο: Στέλλα Ματσιώρη, Κώστας Στυλιάδης
19:30-19:45

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σε συνθήκες εγκλεισμού (Σχολεία Φυλακών - 33ο Δημοτικό Σχολείο ΕΚΚΝ Βόλου)

Αθανάσιος Καραγιάννης, Κωνσταντίνος Καραδήμας

19:45-20:00

Ακολουθώντας τη ζωή σε έναν κάδο απορριμμάτων: μια ιστοριογραμμή (storyline) για τη διαχείριση απορριμμάτων στο νηπιαγωγείο

Ιφιγένεια Ηλιοπούλου

20:00-20:15

«Περπατώ περπατώ εις το δάσος…»: Υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος για την προστασία της δασικής πανίδας μέσα από την αξιοποίηση του παιδικού λογοτεχνικού βιβλίου "We ’ re Going on a Bear Hunt"

Μαρία Εμμανουηλίδου, Δρ. Σοφία Εμμανουηλίδου

20:15-20:30

«Πλανήτης στο κόκκινο… Ευρωδιασώστες σε δράση»: Διαθεματικό πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο πλαίσιο των Teachers4Europe

Αγγελική Κουγιουρούκη

20:30-20:45

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Ασβεστοχώρι, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Νικόλαος Βουδρισλής, Aικατερίνη Αφεντούλη

Κυριακή 10 Μαΐου 2015
Γεωπονική Σχολή Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Συνεδρία 13η: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, Δια Βίου Μάθηση, Δίκτυα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Α
Προεδρείο: Αντωνία Δαρδιώτη, Κώστας Καρτάλης
10:00-10:15

Η ενδυνάμωση ως αποτέλεσμα συμμετοχής και μάθησης στην κοινότητα

Μιχάλης Φωτιάδης, Αλέξανδρος Γεωργόπουλος

10:15-10:30

Δημόσια παιδαγωγική και διαδικτυακή περιβαλλοντική επικοινωνία. Αξιολόγηση της ηλεκτρονικής καμπάνιας «Καλύτερη Ζωή» του WWF-Ελλάς

Καλλιόπη-Στυλιανή Κοντιζά, Μαρία Δασκολιά

10:30-10:45

Παρέμβαση για την αλλαγή στάσεων με στόχο τη βιώσιμη αστική κινητικότητα ενηλίκων στην περιοχή της Θεσσαλονίκη

Φωτεινή Μίκικη, Ανδρέας Οικονόμου

10:45-11:00

Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη μουσειακή εκπαίδευση

Αντωνία Παπαδάκη

11:00-11:15

Υποστηρίζοντας την αειφορία στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου

Διονύσιος Μεσσάρης, Νεκτάριος Στελλάκης, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου, Ζωή Αποστόλου

11:15-11:30

Το δίκτυο «Υδροκίνηση»

Μάρκος Νικολάου

11:30-11:45

Το δίκτυο «Αειφορική Τεχνολογία»

Αλέξανδρος Βλάσσης, Σοφία Βάρελη, Αρτεμισία Μπριασούλη, Μαρία Γιανναδάκη

11:45-12:00

Ο σχεδιασμός Προγράμματος Π.Ε. για την προστασία ενός απειλούμενου είδους και η συμβολή του θεσμού των Δικτύων. Το Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Π.Ε. «Η Νανόχηνα στην Κερκίνη»

Ευγενία Πανώριου, Ιωάννης Πούλιος, Σοφία Ευθυμιάδου

12:00-12:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 14η: Δίκτυα Π.Ε., Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, Εκπαιδευτική Έρευνα
Αμφιθέατρο Β
Προεδρείο: Κώστας Κορφιάτης, Διονυσία Πλακονούρη
10:00-10:15

«Σχολεία με κήπο» - όταν ανθίζουν οι ιδέες

Διονυσία Πλακονούρη, Δημήτρης Δημητρίου, Λελούδα Καραβά, Αφροδίτη Χριστοπούλου

10:15-10:30

Η εμπειρία ενός Τοπικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τους σχολικούς κήπους

Αλεξάνδρα Τσίγκου

10:30-10:45

Η συμβολή των Τοπικών Θεματικών Δικτύων Π.Ε. των Διευθύνσεων Α'/θμιας και Β'/θμιας Εκπαίδευσης Γ' Αθήνας με θέμα τους "Σχολικούς Κήπους” στην απόκτηση γνώσεων και στην ανάδειξη συνεργασιών μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών

Ελένη Νιάρχου, Ιωάννα Ντίνου

10:45-11:00

Ταξίδι στον Κόσμο της Καλλιέργειας της Γης: Αναστοχασμοί Μαθητών Δημοτικής Εκπαίδευσης από τη Συμμετοχή τους στη Δημιουργία Σχολικού Λαχανόκηπου

Στέλλα Πέτρου, Κωνσταντίνος Κορφιάτης

11:00-11:15

Η Ανάπτυξη Φιλο-Περιβαλλοντικών Κινήτρων σε Μαθητές Δημοτικού μετά την Συμμετοχή τους στο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα Δράσης: «Σχολικοί Λαχανόκηποι: Σκέφτομαι, Συνεργάζομαι, Δρω»

Άνθη Χριστοδούλου, Στέλλα Πέτρου

11:15-11:30

Η Αστική Γεωργία ως εργαλείο και αντικείμενο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Δέσποινα Μπάμπου, Ευγενία Φλογαΐτη

11:30-11:45

Το βιβλίο «Ζιζάνια ελληνικών πόλεων: συνανθρωπιστικά φυτά στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον» ως εργαλείο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Αικατερίνη Αφεντούλη, Νίκος Κρίγκας, Πέτρος Λόλας

11:45-12:00

Η συμβολή της Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην πρόληψη και τη διαχείριση οικονομικών ή και επισιτιστικών κρίσεων: το παράδειγμα του Δικτύου Π.Ε. του Κ.Π.Ε. Κρεστένων «Τα τοπικά προϊόντα σε μια κοινωνία αειφορίας»

Πέτρος Γαβράς, Αγγελική Τσούρα, Μαρία Σχοινά, Σταματία Αναστασίου, Μαρία Μητροπούλου

12:00-12:30

Διάλειμμα

Συνεδρία 15η: Εκπαιδευτικό υλικό, Δίκτυα Π.Ε.
Αμφιθέατρο Γ
Προεδρείο: Ιωάννης Παντής, Στέφανος Παρασκευόπουλος
10:00-10:15

Send my Friend to School: Αποστολή Ρουάντα – παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού

Κατερίνα Βίγκου, Θεόδωρος Γούτας, Έλενα Καραγιάννη, Θεοφάνης Κατσάνος, Δήμητρα Ντιρογιάννη, Αθανασία Χολέβα

10:15-10:30

Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη: το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Βαλκανικού Βοτανικού Κήπου Κρουσσίων

Ευρώπη-Σοφία Δαλαμπίρα, Ελένη Μαλούπα, Ανδρέας Οικονόμου

10:30-10:45

Αξιοποιώντας τη μελέτη πεδίου και τη δυναμική της κοινότητας για την προστασία ενός απειλούμενου είδους. Η περίπτωση του Κιρκινεζιού στη Θεσσαλία

Παναγιώτης Λατσούδης, Ευγενία Πανώριου

10:45-11:00

Εκπαιδευτικό υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Αλοννήσου Βορείων Σποράδων

Χρήστος Παλαιολόγος

11:00-11:15

«Λειψυδρία στη Νεροχώρα!»: Ένα εκπαιδευτικό υλικό για την αειφορική διαχείριση του νερού που αξιοποιεί το εκπαιδευτικό δράμα

Γιώργος Σλαυκίδης, Νικολέτα Ριφάκη

11:15-11:30

Γνωριμία με τη Φύση της Σκύρου: Υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο

Ρούλα Τρίγκου, Βασίλης Χατζηρβασάνης

11:30-11:45

Εκπαιδευτικό λογισμικό για την αειφόρο διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης/Νησιωτικού Χώρου

A. Τσουκαλά, Γ. Τσιρτσής

11:45-12:00

Είκοσι χρόνια Οικολογικά Σχολεία: Ένα επιτυχημένο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Ευφροσύνη Γιαμά, Χάρις-Όλγα Παπαδοπούλου, Νικόλαος Λιόλιος, Άγις Μ. Παπαδόπουλος

12:00-12:30

Διάλειμμα

12:30-14:00

Συνεδρία σε Ολομέλεια
Αμφιθέατρο Α
Συμπεράσματα - Κλείσιμο του Συνεδρίου

Προεδρείο: Στέφανος Παρασκευόπουλος, Θοδωρής Μαρδίρης, Μαρία Σφακιανάκη, Κώστας Στυλιάδης